Estàs veient: Bioalimals > Tallers d’alimentació > Les Verdures – Els Mercats

Bioalimals, taller d'alimentació Les Verdures-Els Mercats

Les Verdures- Els Mercats

Entre la verdura i l’infant,
fem créixer l’amistat tot cantant!

Beneficio del taller Amb la verdura no tinguis pas mesura!
el vincle amb la salut perdura.
Beneficio del taller Descobrim-ne molta diversitat,
de temporada i conreada al teu costat.
Beneficio del taller Si de les hortalisses fas victòria,
l’estat d’ànim sentirà la glòria.
Beneficio del taller Amb la verdura
cultivem l’hermosura.

Dirigit a alumnes de cicle inicial i mitjà de primària.

Taller Les Verdures

«L’amistat entre l’infant i la verdura no perdura!»

El paladar s’expressa: «està fastigós» i el cos respon: «per a mi és deliciós!».

Resumint, aquest és sovint el vincle entre els nens i la verdura, uns aliments tant recomanats i tant rebutjats. En aquest taller atendrem aquesta realitat per potenciar la motivació a que les vagin acceptant poc a poc, incitant a visitar els mercats, on podran trobar gran varietat de verdures locals i de temporada.

 

El perquè del taller a 1er ó 2on de Primària:

És l’edat de crear bons hàbits alimentaris, i també de reconduir-los!
És la millor etapa per incidir i motivar als infants vers aquelles famílies d’aliments crítiques dels àpats, font de rebuig, com són les verdures i hortalisses i les fruites.
Per estadística, els joves amb problemes de salut (excés de pes, diabetis, colesterol,…) és perquè en la infància es van deixar temes per resoldre, com incidir en els bons hàbits.

Crear bons hàbits alimentaris és, per tant, una acció important per tres aspectes:

– s’adquireix el costum de menjar bé,
– és quelcom que produeix benestar,
– alhora es fa prevenció de diversos trastorns de salut en els joves.

SÍ, A MENJAR BÉ SE N’APRÈN !!

Objectius generals per als dos cicles:

Fomentar el consum de verdura en els infants, pels beneficis que suposa per a la salut.
– Descobrir la gran diversitat de verdures, i dels seus gustos i textures.
– Apostar per la verdura local, de temporada i ecològica: pel planeta, per a la salut, i per gaudir del seu autèntic sabor.
– Motivar-los a consumir dos plats de verdura cada dia.
– Tenir present la verdura per dinar i per sopar.
Prendre consciència del nostre estat d’ànim quan mengem bé.
– Amanides, escalivada, sopes, purés, sofregits, arrebossada… una gran diversitat de formes de menjar verdura.
– Observar que hi ha aliments que els considerem verdures i no ho són.
Manipulació i tast de BROQUETES DE VERDURES (opcional).

Desenvolupament – Cicle inicial: «L’erugueta que menjava fruites i verdures»

Cançó d’obertura/benvinguda al taller  «Bon profit». Destacar els valors de la cançó, aquells que cal tenir en compte quan seiem  taula.
• Exposar diferents temes vinculats amb l’alimentació, fent ús d’uns plafons temàtics: la funció dels aliments, la digestió.

la funció dels aliments: aliments energètics, aliments pel creixement i aliments que ajuden a que el cos funcioni bé.
la digestió: les fruites i les verdures crues (abans àpats o de 1er plat) ens ajuden a un millor digerir!!!

Conte cantat «Esclat de colors»: la papallona que enamora.
• Servir entre els alumnes de l’aula, plats de receptes de verdures i fruites (material propi a base d’imatges)
Omplir el mosaic d’una papallona gegant:

LA PAPALLONA ÉS EL SUPORT VISUAL, sobre el que abordarem els diferents temes del taller, vinculats a les verdures, hortalisses i fruites. El propòsit és obrir un espai interactiu, tot jugant, mentre anem aprenent coses sobre aquests aliments. Ho farem forma participativa, de manera que vagi quedant la papallona més i més bonica.

Desenvolupament – Cicle mitjà: «Anem al mercat tot cantant»

Observant La Roda alimentària, aprendrem els aliments reguladors.
• Apreciarem les verdures des de diferents criteris, tot jugant amb imatges plastificades: segons el seu sabor (dolces, àcides, amargants, picants), segons l’estació de l’any de cadascuna (verdures de temporada).
• Escoltarem la cançó “El mercat”: descobrir propietats d’alguns aliments.
• Omplirem la Piràmide Alimentària amb aliments imant: algunes verdures, entre d’altres.

◦ Aprendrem de quantes maneres diferents podem menjar verdures
◦ Veurem quin lloc ocupen les verdures (i les fruites) a la piràmide = 5 racions dia

Broquetes de verdures*Part opcional
Despertarem els sentits degustant BROQUETES a la cuina, tot escoltant la cançó “Esclat de colors”. I com a decoració, s’exposa una cistella amb gran varietat de verdures fresques, apreciant la bellesa dels aliments!

Materials que s’utilitzen:

Cicle inicial
Cançó: «Esclat de colors», del CD Per Sucar-hi Pa!
Per sucar hi-pa!
Sinopsis:
Esclat de colors«Donar un gla per cagar un roure»: som el que mengem. Aquest conte cantat ressegueix aquesta premissa. Am l’evolució tant extraordinària de l’eruga i la seva metamorfosi en una papallona que enamora, la metàfora està servida.»

Cicle mitjà
Cançó: «Cap al mercat», del CD Per Sucar-hi Pa!
Per sucar hi-pa!
Sinopsis:
Cap al mercat«Cada cosa al seu temps i les figues a l’agost»… Al mercat solen tenir productes de temporada i de comerç força local. És un lloc per conèixer nous productes, i sovint, la manera de cuinar-los; l’atenció personalitzada hi està garantida, fet que no sempre passa als grans supermercats, on sovint podem caure víctimes de les ofertes i d’unes etiquetes pintades d’un marketing que ens sedueix a la seva compra, però que ben poc entenem. Aquesta cançó la canten els dos personatges del mercat: el venedor i el comprador. I l’anomenem corranda perquè hi pots afegir els teus propis versets amb altres productes del mercat»